Limba noastră cea rumână
In lipsa unei tradiţii a recunoştinţei, a
cultului eroilor naţionali şi a respectului pentru valoarea veritabilă,
a cărei scală loco e total abramburită, descoperirea şi cultivarea
ingeniilor în România e tot atât de aleatoare ca şi apariţia lor,
într-un mediu nu doar nefavorabil originalităţii şi creativităţii, însă
ostil faţă de orice “iese din Tablă“, cu vorba lui Nichita
Stănescu. România postcomunistă e fixată, în ce priveşte scara
axiologică, la nivelul Costel Busuioc, Ilie Năstase, Dobrin, Nadia
Comăneci, echipa naţională de nu ştiu ce, elevii olimpici, Adrian
Păunescu, Grigore Vieru, Tudor Gheorghe, învăţământ de pe vremea lui
Creangă-Caragiale, Florin Piersic, analiştii politici ai lu pesce,
Puric, Gâdea & Badea, iar la un nivel ceva mai răsarit: Levantul, Pleşu, boierii minţii (aripa iepocală, cea sponsorizată de tovi şi băieţi, sau de moştenitorii securității,
mai precis). Şi măcar de ne-am fi păstrat la nivelul ăsta ! Însă când
tocmai se credea că ne-am copt şi ne-am personalizat întrucâtva în limba noastră cea română,
iacătă că tinerilor snobiţei loco le e deja ruşine să mai scrie
rumâneşte, dându-şi ifose în englezeste or în alte limbi faşionabile, ba
chiar capul statului /satului se fandoseşte într-o romgleză de baltă, pe unde se nimereşte. Daca aţi fi mers până mai deunăzi pe liberalism.ro
(între timp site-ul a sucombat ori a fost confiscat de zbirul locului,
un intelecţel cu ifose de filozof titrat, când el nu părea decât un
belferaş ratat, dublat de un titircă inimă-rea cam turbat), aţi fi văzut
că toată gaşca de-acolo, care-şi zicea ea însăşi elită, deşi s-a purtat cu poeselu’.ro ca o vită sclifosită, se fandosea cu motto-uri
străineze, dacă se putea chiar şi birmaneze, numai rumâneşte să nu
rimeze, n-aşa? (căci li s-ar fi şifonat mucii din freze). Si-atunci,
cine şi când naiba, în limba rumânească, să mai vibreze, când
mâine-poimâine computerul va prelua nu doar pâinea proletariatului
muncitor de la gură, dar chiar şi liniile creatoare de cea mai înaltă
anvergură? Cine va mai adăuga un song, o metaforă sau o epură la sentimentul românesc al fiinţei, pentru ca acesta să fie cât de cât vizibil, atunci când Omega-şi va scoate masca temporală de pe Figură şi va rămânea în Singularitatea-i pură?
O să-mi ricanaţi că pictorii sau
muzicienii, nefiind legaţi de cătuşele limbii strict nationale, ci de un
limbaj cu semnificaţii universale, perceptibile tale-quale de la Tel-Aviv la Bucale şi de la Moscova la Parisul Mare, sunt mai puţin dependenţi de contingentul
patriei natale – şi cu atât mai puţin de idiosincraziile autorităţilor
naţionale or locale -, care nu totdeauna se poate ridica la înălţimea
forţei creatoare a cetaţenilor săi geniali. Însă creatorul, în orice
domeniu s-ar manifesta, depinde esenţial de Matca sa, de solul, iubirile, băuturile şi mâncărurile din care a fost plămădit, pe baza unui soft mai mult or mai putin get-beget or primenit, dar în orice caz hăruit, iar “marca” acestui timp & loc se observă fatal în al creatorlui look, fie el un poem volialin, un sunet hyperfin or un desemn divin, şi nu ţine doar de destin, ci depinde şi de cât de mult îl iubim, îl didilim or din contra, îl umplem de scuipat sau de venin pe creatoru ista genuin.
+++++++++++++++++++++
Text original & comments: aici.
No comments:
Post a Comment